Forside Værker Weblog CV In english Email Links
www.thomasandersson.dk 

 

KUNSTNEREN
Thomas Andersson
Alder 45 år
Har arbejdet med digital kunst i 4 år. Egentlig uddannet grafiker og skulptør.


Endnu er digital kunst en forsvindende lille landsby i kunstens Danmark, men på et aldrende husmandssted udenfor Skanderborg er der sket et skred. Her bor den 45-årige billedkunstner Thomas Andersson.

For 4 år siden vakte en udslidt MacIntosh hans digitale nysgerrighed, og i dag er han én blandt anslået 25-50 danske fuldtidskunstnere, der har valgt digitale medier som supplement til hammer, mejsel, palet og pensel.
VIDEO om Anderssons start som digikunstner

Mens de fleste danske kunstnere, siden Internettets gennembrud i midten af 1990'erne, kun har kørt "søndagstur" i digitaliseringens krybespor, har Thomas Andersson produceret omkring 10-15 computerbaserede værker.


Nøgen i cyberspace
Fascinationen og begejstringen for at redefinere sit udtryk finder han i det, han kalder "livets cyklus".
VIDEO om jagten på forskellige udtryk
Resultatet har bl.a. været et interaktivt stripnummer med Thomas Andersson selv som nøgent midtpunkt. Og netop det at involvere publikum i den måde værkerne opleves på er et af Anderssons hovedargumenter for at arbejde med digital kunst.
Selve processen adskiller sig dog ikke væsentligt fra Anderssons hovedbeskæftigelse - skulpturen, og på den måde synes de klassiske dyder at smelte sammen med de moderne værktøjer.
VIDEO om den kreative
proces


Ingen penge
Umiddelbart kan Thomas Andersson ikke se barrierer for at et voksende antal kunstnere burde forlyste sig i cyberspace – blot de forstår at begrænse sig.
"Det svarer jo til en maler, som har en palet fuld af farver. Men det betyder jo ikke, at han skal bruge dem allesammen," siger Thomas Andersson, der ser digitaliseringens uanede muligheder som en af de største udfordringer.
VIDEO om kunsten at begrænse sig

Han risikerer dog at vente længe før antallet af "digitale" kolleger stiger - i hvert fald hvis økonomien skal styre de kreative eskapader. Digital kunst er nemlig stort set umulig at sælge i Danmark, især fordi landets museer endnu ikke synes parate til at aftage. 


Digital badminton
Ikke desto mindre holder Thomas Andersson fast i, at kreativitet i bits og bytes er kommet for at blive - også større i "Kunstdanmark".
VIDEO1 & VIDEO2
om perspektiverne i digital kunst

Selv arbejder han for øjeblikket med flere projekter. Blandt andet et internetsamarbejde kaldet "Sispofytt" med kollegaen Ole Lindqvist.
Projektet er endnu ungt, men målet er med tiden at udforske grænserne og mulighederne i det digitale medie.

Perspektiver og vilje til at eksperimentere til trods fortsætter Thomas Andersson, i øvrigt som størstedelen af Danmarks digitale kunstnere, indtil videre sin hverdag med fikspunkt i den klassiske kunst – for ham skulpturen.
Men hjemme i atelieret udenfor Skanderborg er computeren tændt – også for fremtiden…

Manden bag skærmen
Thomas Andersson begyndte sin karriere som grafiker i 1979, men videreuddannede sig hurtigt indenfor sit nuværende kerneområde – skulpturen. Uddannelsen tog han på Det Jyske Kunstakademi i
Århus
sideløbende med en mængde eksponeringer i årene 1980-1985, bl.a. på Charlottenborgs forårsudstillinger.
Siden har hans værker, der i enkelte tilfælde bogstavelig talt har bevæget sig fra sten til bevægelig skulptur, været set fra Leningrad over Sæby til Kina.
I dag er Thomas Andersson medlem af kunstnersammenslutningen "Guirlanden" og underviser til daglig i skulptur på Århus Kunstakademi.
Frem til 7. december 2002 udstiller han desuden bronzeskulpturer på Galleri Plexus i Rosensgade i
Århus.

 

Artiklen i originalopsætning:

http://www.djh.dk/multimediespecialet

 

Journalister  Jakob Hoegh  og  Jonas Hvid

Weblog