Forside Værker Weblog CV In english Email Links
www.thomasandersson.dk 

 

Thomas Andersson

Thomas Andersson er en af den slags mennesker, der kan holde ud at være alene med sig selv. Da han fik chancen tog han ikke til Paris, men prøvede grænserne af i den canadiske ødemark. Det præger også hans arbejdsmetoder og valg af materialer. Han erobrer ikke naturen, men går i dialog med den gennem stædigt arbejde.

Det er mere indholdet end formen det kommer an på, men en række figurer synes  med måneder eller års mellemrum at blive taget op på ny. Sjældent de store opstillinger eller krukkede stillinger, til nød dog en god portion humor, men oftest ubestemmelige fragmentariske stemningsbilleder – det sårbare og nøgne menneske. Hans skulpturer rammer os så at sige på kornet, og tager ofte problematiske emner op. Emner som skyldes, at vi kan genkende os selv i dem. De er et spejl af den nådesløse virkelighed. Samtidig fornemmer man en leg med materialer og udtryk. En glæde ved at synliggøre tingene med små variationer, i et næsten minimalistisk utryk. Det er det trænede øje og den kringlede fantasi, der her kommer til udtryk.

Alle skulpturer har titler, som er et godt udgangspunkt for forståelsen af de temaer han kredser om i skulpturerne: gående mand, dialog, dommerne, melankoli, resterne af en gammel ven, tro og tvivl, søjlemand, den der skuer vidt, endeløs samtale osv.

Med ironi, lune og tankevækkende vid er mødet med skulpturerne underfundigt, og på en eller anden måde er de både grænseoverskridende og trygge i deres måde at kommunikere på.

Når han i skulpturen Isak med meget enkelte midler udtrykker den enorme afmagt, der udspiller sig i Isaks ofring, hvor Abraham ultimativt bliver befalet at ofre sin søn til Vor Herre, så formår Thomas Andersson med sin skulptur at fylde os med forståelse for situationen. Vi kan ikke lade være med at tænke på: hvad ville jeg gøre i den situation?

Helt anderledes forholder det sig i skulpturen: Tak det går fint. Med en vis humor i spillet mellem titel og det vi faktisk ser, skaber Thomas Andersson en enkelt og forunderlig situation. For hvordan kan en henslængt mandsperson i en liggestol uden understel forblive så afslappet! Kun personens ben støtter underlaget, mens kroppen hænger frit svævende i luften. Man tænker, det kun kan gå galt, men det gør det ikke fordi personen netop tror på, at det går godt.

Genkendeligheden i hans figurer rammer os selv. De prøver ligesom os, at finde deres plads. Søjlemændene kan siges, at have fundet deres plads, mens andre stadig søger, er fortvivlede eller stadig på vej. De fremstiller et udtryk, som gør, at vi gerne vil i kontakt med dem for at kunne hjælpe. 

Det tager tid for et kunstnerisk talent at modnes. Thomas Andersson synes, at have brugt årene undervejs til at få de elementære færdigheder på plads. De første år var således præget af en lang række raderinger, hvis udtryk bragte mindelser om de gamle mestre, og skulpturer hvor man fornemmer kampen med formen på bekostning af udtrykket. Der er hos Thomas Andersson tale om en bevægelse fra den klassiske fordybelse og kontrol, til nutidens uforfærdede skulptørs glæde ved at se tingene gro i et mere spontant og ekspressivt udtryk.

 

Kàri Svensson

På væggene hænger store intense malerier, hvis dybde i farverne, voldsomme strøg og storladne udtryk samler de oplevelser som Kàri Svensson får, når han står med ansigtet vendt mod vest og skuer ud over Atlanten fra sit højtbeliggende atelier på Færøerne. Han er kunstneren, som lever i pagt med naturen både på land og på havet.

Når trangen melder sig tager han gerne alene ud på havet for at fiske torsk. Ikke nogle enkelte torsk, men gerne så mange at den lille motorbåd bliver fyldt op. Omgivet af tårnhøje bølger vender han derefter stævnen mod Torshavn. Afstanden er altid stor nok til,  at der er rigelig tid til rense samtlige fisk inden havn. Affaldet kastes naturligvis overbord til de flokke af fugle, som jagter de godbidder, der i så rigelige mængder bliver dem tildelt.

 

Årstiderne bestemmer derimod hvornår det er tid til at sejle ud til hans elskede ø – Mykines, den vestligste ø på Færøerne. Denne ensomt beliggende grønne ø, som bebos af ganske få mennesker og utallige får og fugle, er den ultimative fordybelse i nærværet med naturen. Kàri fortæller gerne om de mange timer, hvor han sidder på en smal hylde flere hundrede meter over havet, for med fangst nettet at indfange de lunder, der suser op langs klippevæggen for at finde hjem til reden. Andre dage drager han sammen med en lille gruppe mænd ud til stejleste klippesider for ved fælles hjælp at fire ægge samleren ned til rederne placeret på de små fremspring på den lodrette klippevæg flere hundrede meter over havoverfladen. Det er farligt og ultimativt. Men baggrunden i den færøske kultur og fortid, hvor nød og mangel på mad gjorde det nødvendigt med indsamling af naturens ressourcer, er gået i arv til enkelte i nutidens færøske samfund. I dag kan det forekomme romantisk og i hvert fald unødvendigt, men Kári kan ikke undvære oplevelserne og spændingen i disse situationer, hvor han lever livet fuldt ud – på kanten af afgrunden.

 

Anderledes trygt føles det, når fårene indsamles i efteråret og op til 60 stykker hver dag slagtes af fire mænd i det lille slagteri på Mykines. En uges tid tager det at indfange og slagte det antal får, som er nødvendig for at få fadeburene fyldt op, så der vindtørret kød nok det næste års tid – ikke alene til dem selv, men også til familie og venner.

 

Summen af alle disse oplevelser fylder Kàri Svenssons sind med lyst og energi til at udtrykke sig i atelieret. Inde i det trygge atelier lader han penslerne udtrykke stemningerne fra havet og Mykines sammen med det vejrlig, som udspiller sig umiddelbart udenfor atelieret. Øjeblikke med tunge skyer, sne, regn, rusk og gennembrud af solen, lyset, spejlinger, tilsat glimt af fugle og mennesker. Malerierne udtrykker nærvær og samhørighed med naturen. Livsbetingelserne i Nordatlanten præger kunstneren og dermed malerierne.

Personen Kàri Svensson er rundet af det færøske folk. Han er storsindet, han er i pagt med naturen, han er individualisten i et samfund af nærhed og fællesskab. Og som en sansende kunstner formår han i sine lærreder at udtrykke det, som mange genkender og føler at være i overensstemmelse med deres egne oplevelser.

Udstillingen på Reykjanes Museum of Heritage

ser dermed ud til, på trods af kunstneres iøjnefaldende forskelligheder, at gå op i en højere enhed. De leverer samlet set alle nuancer af menneskets stærke behov for at udtrykke oplevelserne både med sig selv og det derude.

Med i alt 46 kunstværker i det store udstillingsrum bliver der rigelig mulighed for god tid til oplevelse.

 

Weblog